فریده چیچک اوغلو

آن سوی آب

ترکها و یونانیها سال‏ های سال در خوشی و ناخوشی کنار هم زندگی می ‏کردند و بسیاری چیزها را با هم به اشتراک می‌گذاشتند از موسیقی و رقص تا خوراکی و نوشیدنی... اما روزی ناخواسته از یکدیگر جدا شدند. در سال ۱۹۲۴ در جریان مبادله تبعه‌های دو کشور یونان و ،ترکیه، یونانیان به ناچار خانه و کاشانه و دوستان و همسایگان خود را واگذاشتند و از ترکیه رفتند یکی دستگیره ‏ی در خانهاش را به یادگار با خود برد و دیگری مشتی از خاک ترکیه را همزمان ترک‌ها نیز از یونان به ترکیه بازگردانده شدند. از آن زمان به بعد قربانیان این کوچ اجباری در ساعت دلتنگی چاره ‏ای نمی‏ یافتند جز نشستن در ساحل غریبه و چشم دوختن به آن سوی آب. روایت جدایی ‏ها و دلتنگی‏ ها در این کتاب به حکایت مبادله و کوچ یونانیان و ترک‏ ها ختم نمی شود. تنهایی مادربزرگ‏ ها سرنوشت محتوم نوه‏ هایشان نیز هست و این بار نه بهانهی تفاوت ملیت.

در داستان آن‏ سوی آب فریده چیچک‏ اوغلو که خود نیز به دلایل سیاسی در دهه ‏ی پر التهاب هشتاد میلادی زندان را تجربه کرده است، ناکامی‏ ها و تلخی‏ های دو دوره از زندگی ساکنان ترکیه را به شکل موازی روایت می‏ کند، دههی بیست و دهه‏ ی هشتاد. صدیقه خانم و عرب مصطفی و وکیل یونانی قربانی سیاست‏ های دهه‏ ی بیست هستند و نهال و اَرتان از خفقان سیاسی دهه‏ ی هشتاد به استیصال رسیده ‏اند. نویسنده هر صحنه از زمان حال داستان را به صحنه ‏ای در گذشته پیوند می ‏زند تا درد مشترک نسل‏ ها را به تصویر بکشد، درد آسوده نبودن در زادگاه خویش، درد جدایی و تنهایی انسانهایی که هیچ دستاویزی ندارند جز خاطرات... روایت فریده چیچک ‏اوغلو حکایتی آشناست برای تمام کسانی که ناخواسته از یار و دیار دور افتادهاند.

طاقچه
فروشگاه کتاب مد
صفحات آغازین کتاب
کتاب صوتی
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش