​کلیسای شیطان

ماشادو دِ آسیس

​هفده داستان گردآوری شده در این مجموعه نمایانگر جهان بینی و سبک منحصر به فرد او در نوشتن است. این مجموعه تعداد داستان‏های ترجمه شده از او به زبان انگلیسی را دوبرابر کرده است. داستان‌های ماشادو اغلب شامل تصویری چیره‌دستانه و طنزآمیز از ارزش‌های طبقه‌ی متوسط و ساختار اجتماعی برزیل در دوره‌ی امپراتوری دوم و نخستین سال‌های جمهوری در این کشور است. اگر ماشادو خود را به نوشتن داستان‌های عاشقانه‌ی اخلاقی و مطبوع و نیز حکایاتی در باب دسیسه‌‌چینی‌های محافل بالای جامعه محدود می‌کرد، میراث او برای نسل‌های آینده چیزی نمی‌بود جز تصویر مینیاتوری اندکی طعنه‌آمیز و البته دلنشین و سرگرم‌کننده‌ای از دوران خوش جامعه‌ی برزیل. اما از اواخر دهه‌ی ۱۸۷۰ داستان‌های او رفته‌رفته بدل شد به حمله‌ای هجوآمیز و ویرانگر به جامعه‌ی آن‌روز برزیل و البته کل بشریت. چنان‌که هلن کالدوِل می‌گوید، «در داستان‌های ماشادو چیزی نمی‌بینیم که نشان دهد او از عصری که در آن می‌زیست و نیز از وطن خود چندان رضایتی داشته است.»​​​​​​​

ماشادو در داستان‏ هایش، ضمن توصیف سبک زندگی و ساختار خانوادههای طبقه‏ ی متوسط، سخت به این طبقه میتازد. او پیوسته به خواننده گوشزد میکند که رفاه مادی شخصیت‏ هایش یا محصول نظام طبقاتی بیانعطاف است یا از کیسه‏ ی دیگران به دست آمده:  دوستی و ازدواج براساس منافع شخصی، موقعیت مالی یا طبقه‏ ی اجتماعی است؛ دسترسی به مشاغل و پایگاه‏ های حکومتی برای کسانی که برای تامین معاش خود ناچارند کار کنند بستگی به روابط نزدیک با خانوادههای متنفذ دارد؛ شخصیتهای متعلق به قشر بالایی طبقهی متوسط از فراغتی برخوردارند که به لطف ارث و میراث و اجاره‏ گیری و بهرهمندی از املاک و مستغلات نصیب ایشان شده؛ نوکران خانهزاد و بستگان مستمند طفیلی و مواجب‏ بگیر توانمندان میشوند. تشدید غرایز دیگر آزارانه و پرهیز از کار بدنی از نتایج بالقوه‏ ی نیروی فسادآور بردهداری است. ​​​​​​​بسیاری از شخصیت‏ های ماشادو گویی استعدادی در گریز از هر کار سودمند دارند. اینان کاهل، خموده، منفعل، بیاحساس و بی‏بهره از قوه‏ ی ابتکار هستند، تا آن‏جا که در برابر مشکلی چون کنش واقعی پاک فلج میشوند. ​​​​​​​

​زنان داستانهای ماشادو بیش‏تر گرایش به بیرونی دارند و از اندرونی گریزانند، خودخواه و بیبهره از عاطفهی مادری ‏اند و به لحاظ جسمی، فکری یا عاطفی سترونند. اگرچه بیش‏تر خطاها و کمبودهای بشری که ماشادو به نقد کشیده محدود به زمان و مکان نیست و جنبه‏ ی همگانی دارد، بسیاری از برزیلیها نقدهای گزندهی او را به خود گرفته‏اند و ماشادو را متهم میکنند که تصویری بدبینانه از جامعهی برزیل ترسیم کرده و حتی او را از عضویت در جمع نویسندگان برزیل محروم کرده‏ اند. البته ماشادو با بسیاری از شخصیت هایش همدلی می‏ کند، اما این همدلی با طنز و طیبت آمیخته است. او به تعارض‏ های بشری بی‏ اعتنا نیست، اما خوش‏ طبعی و طنز را به‏ کار میگیرد تا بر پوچی  و بیحاصلی آن تعارض‏ ها تاکید کند، خاصه آن‏ گاه که این تعارضها را در متن جهانی قرین آرامش مشاهده کنیم. چنین چشم ‏اندازی حاصلی جز درماندگی ندارد و آنچه نصیب فرد میکند تفرجی آمیخته به حسرت است و بس. ​​​​​​​

طاقچه
فروشگاه کتاب مد
صفحات آغازین کتاب
کتاب صوتی
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش